Springplank voor groei en expansie
Situatieschets
Er gaapt een kloof tussen de stevige ambities van een goedlopende verlener van gespecialiseerde en private gezondheidszorg en het leiderschap dat daarvoor nodig is. Het bedrijf heeft een landelijke dekking, met een evenwichtig gespreid netwerk van locaties in heel Nederland. De centralistische aansturing vanuit het hoofdkantoor moet gekanteld worden naar de regio: het ondernemerschap moet verlegd worden naar de locaties, zodat ze snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt en het gedrag van de klant. Ook governance, management, systemen en processen zijn niet toegerust voor de strategie van forse autonome groei en expansie via acquisities.
Opdracht
Het bedrijf moet een ontwikkelingssprong maken om de groeistrategie versneld te kunnen inzetten. De interim-directeur wordt tijdelijk toegevoegd aan de directie. Zijn opdracht: de organisatie transformeren en professionaliseren, naast het borgen van de dagelijkse continuïteit. Het gaat dus om bouwen en beheren tegelijk. Daarnaast moet de interim-directeur als trusted advisor - vertrouwd adviseur - van de board de governance helpen versterken.
Aanpak/Oplossing
Na een organisatiebreed leiderschapsassessment vervangt de transitiemanager de helft van de directie en uiteindelijk tachtig procent van het management. De nieuwe bezetting fungeert als drager van de nieuwe cultuur. Een management development-programma moet de overgebleven leidinggevenden en andere interne stakeholders ondersteunen bij hun ontwikkeling en eigen talent kweken.
De transitiemanager roept een Project Management Office in het leven om de transitie en de dagelijkse business goed op elkaar af te stemmen. Hij richt de (commerciële) organisatie opnieuw in en legt het ondernemerschap laag in de organisatie, richt het vizier van front en back office vól op de klant en zorgt voor eenduidige rapportage- en risicosystemen als vangnet.
Het bedrijf worstelt op IT-gebied met een forse legacy: de IT-systemen zijn verouderd, wat een negatief effect heeft op de klantvriendelijkheid en continuïteit. Uiteindelijk lukt het om de al jaren bestaande impasse op het gebied van automatisering te doorbreken. Ook de integratie van toekomstige overnames zal daardoor gemakkelijker kunnen verlopen.
Resultaat
Na iets meer dan een jaar is het bedrijf klaar voor de volgende fase in de levenscyclus: met volwassen governance, ondernemende teams en een professionele, klantvriendelijke organisatie kan het vernieuwde directieteam de stevig ingezette groeistrategie op eigen kracht voortzetten. De beoogde omzetverdubbeling ligt inmiddels binnen handbereik.